abonneer nu
TestRitten

Velar: de avant-garde Range Rover

Geplaatst op zaterdag 10 maart 2018 17:10
  • © Range Rover

  • © Range Rover

  • © Range Rover

pinterestmail

Range Rover zet met de Velar een compleet nieuw model in de showroom die de ruimte opvult tussen de Evoque en de Range Rover Sport. Met de Velar richt de Britse fabrikant zich echter op een voor het merk nieuw publiek. Eens kijken wat de avant-garde Range Rover in zijn mars heeft.

Met de naam Velar verwijst Land Rover naar het allereerste studiemodel van Range Rover vijftig jaar geleden die dezelfde naam droeg en het begin markeerde van een nieuw tijdperk na de Defender. Van een productiemodel met diezelfde naam is het nooit gekomen met als gevolg dat de modelnaam ongeveer een kwart eeuw stof heeft lopen te vangen. Daar is nu een einde aan gemaakt. En hoe?! Het lage dak, de lange motorkap in combinatie met de relatief lage zijramen en de schuin geplaatste achterruit maken de Velar anno 2017 tot een unieke verschijning. Het model neigt qua grootte overigens meer naar de Range Rover Sport dan de Evoque.

Digitale wereld

Range Rover zet het avant-gardistische thema vrolijk door in het interieur van de Velar. Anders dan in de grote Range Rovers oogt het dashboard behoorlijk futuristisch met de grote touchscreens en unieke graphics. Zo verloopt de bediening van het klimaatsysteem ook grotendeels digitaal via een touchscreen dat optisch naadloos in het dashboard lijkt over te lopen. Bijzonder en zeker in het begin even wennen zijn de drie draaiknopen die van functie veranderen afhankelijk van het menu dat wordt gekozen. Iets hoger en mooi verzonken in het dashboard bevindt zich het multimediascherm dat enigszins naar voren beweegt zodra de motor wordt gestart. Op datzelfde moment beweegt ook de ronde draaiknop van de automaat naar boven, zoals we inmiddels gewend zijn van de fabrikant.

Gezien zijn forse formaat mag het geen verrassing zijn dat de Velar volop ruimte biedt aan zijn inzittenden. Het meubilair verdient een pluim qua afwerking en zitcomfort. Met de verheven zitpositie en zicht op de lange neus waan je je voorin de koning op de weg.

Britse verfijning

De Range Rover Velar is zowel met vier- als zescilindermotoren te bestellen. De keuze aan combinaties van motoren en uitrustingsvarianten is dan ook zeer royaal, waarbij de nadruk ligt op de versies met 2,0 liter motorinhoud. Wij rijden de D240 met 2.0 liter dieselmotor. De viercilinder mobiliseert 240 pk en 500 Nm aan koppel. Meer dan voldoende om de ruim 1.800 kilogram aan Britse verfijning op snelheid te brengen. De ZF-automaat met acht versnellingen wisselt bovendien zijdezacht van versnelling. Als het gaat om rijeigenschappen verschilt de avant-gardistische Range Rover wel degelijk van zijn grote broers. De Velar is veel dynamischer van karakter en voelt zich uitermate op zijn gemak op het asfalt. Zaken als adaptieve cruise control met file-assistent, rijbaanhulp, camera's rondom en automatische inparkeerhulp bieden de bestuurder nóg meer gemak. Maar ook buiten het asfalt staat de Velar absoluut zijn mannetje. Oké, hij heeft niet alle offroad technieken van de Range Rovers aan boord, maar met het optionele Terrain Response en Wade Sensing komt-ie vele malen verder dan menig concurrent.

Als we de balans opmaken, kunnen we stellen dat de Velar ‘overall’ meer neigt naar de Range Rover Sport dan naar de Evoque. Dat uit zich ook in de prijssetting. De Evoque is beschikbaar vanaf 45.200 euro, de Velar begint bij 72.650 euro en de Range Rover Sport kost vanaf 88.170 euro. Het door ons gereden testexemplaar - de D240 2.0 - kost vanaf 80.150 euro.

Horloge

Gelijktijdig met de Velar werd een gelijknamig horloge gepresenteerd. De Zenith Chronomaster El Primero Range Rover Velar is het tweede horloge dat Zenith voor Range Rover maakt. Het horloge symboliseert het avantgardistische design en de prestaties van het lichtgewicht model van Range Rover. Het heeft een keramisch aluminium kast van 42 millimeter, de wijzerplaat is leigrijs. Door de transparante achterzijde van de kast zijn de namen Range Rover en Velar zichtbaar. De polsband is opgebouwd uit duurzaam rubber en geperforeerd kalfsleder en appelleert aan het Schotse leder in het interieur van de Range Rovers.

Willem de Volder

whatsappTip de redactie via WhatsApp! Voeg 'Steenwijker Courant' toe als contact in uw telefoon, 06-5751 5176, en stuur ons uw tips, foto’s en video’s.
LAAT EEN BERICHT ACHTER

U moet zijn ingelogd om een bericht te kunnen plaatsen. Log in of registreer je om een reactie te kunnen plaatsen.