abonneer nu
TestRitten

Subaru XV: stoer en opvliegend

Geplaatst op zaterdag 5 mei 2018 11:11
  • © Subaru

  • © Subaru

  • © Subaru

pinterestmail

Vierwielaandrijving en een boxermotor. In nagenoeg iedere Subaru een vast gegeven. Zo ook in de nieuwe XV. Andere belangrijke troefkaarten: een stoer uiterlijk, extra ‘ogen’ en een vriendelijke prijs.

Om met de deur in huis te vallen, de XV ziet er gewoon gelikt uit. Hij wordt gebouwd op het platform van de nieuwe generatie Impreza, maar is vanaf het begin als crossover ontwikkeld. Subaru is voor de nieuwste XV heel behoudend te werk gegaan. Onder meer als het gaat over kunststof beschermpanelen. Opvallende flankschilden zijn bewust achterwege gelaten en de afwijkende wielkastranden op de hoeken van de voor- en achterbumper dragen bij aan een gunstigere aerodynamica. De XV is met zijn relatief compacte afmetingen prima in te zetten in een stedelijke omgeving, maar schuwt dankzij de X-mode vierwielaandrijving en een hoge bodemspeling een stukje onverhard evenmin.

Hightech infotainment

De XV staat vrij hoog op zijn wielen en heeft zelfs de grootste bodemspeling in zijn klasse. Aspecten, die samen met de iets hoger geplaatste stoelen, het in- en uitstappen aanzienlijk vergemakkelijken. Bestuurder en passagier zitten op prima instelbare stoelen, die standaard elektrisch te verwarmen zijn. Dankzij de slanke A-stijlen en de driehoekige raampjes voor de buitenspiegels is het zicht rondom perfect. Ook in haakse bochten. Daar kan menig concurrent nog een puntje aan zuigen. Achterin is het eveneens goed vertoeven, er is voldoende ruimte. Binnenin profiteren de inzittenden van het hightech infotainmentsysteem zoals we dat kennen van de Impreza en Forester. Het systeem laat zich zeer intuïtief bedienen met swipe bewegingen, vergelijkbaar met de bediening van een smartphone. Het systeem ondersteunt Apple Carplay en Android Auto en kan ook digitale radiozenders haarfijn ontvangen via DAB+.

Twee motoren

Het motorenpalet van de XV bestaat uit twee boxermotoren: een 1.6i of een 2.0i met 156 pk. De kennismaking betrof de zestienhonderd met 114 pk en 150 Nm aan koppel. Het relatief bescheiden vermogen maakt de XV niet tot een strepentrekker. De acceleratie van 0 tot 100 km/u verloopt in 13,9 seconden. De topsnelheid bedraagt 175 km/u. Het brandstofverbruik komt uit op een gemiddelde van 6,4 liter op 100 kilometer. Het leeggewicht bedraagt 1.408 kilogram.

Door het opvliegende karakter van de standaard Lineartronic automaat worden tussenacceleraties nog redelijk vlot afgewikkeld. Op hoge snelheid ligt de XV keurig stabiel op de weg en wie iets ruiger een bochtig parcours wil afleggen, komt ook aan zijn trekken. Ondanks een hogere bodemspeling, ligt het zwaartepunt dankzij de laag geplaatste boxermotor niet overdreven hoog. Overhellen in bochten blijft zodoende binnen de perken. Het EyeSight veiligheidssysteem verdient bovendien een eervolle vermelding. Het systeem reageert op dreigend gevaar en kan de auto zelfstandig tot stilstand brengen. Anders dan gebruikelijk werkt het systeem van Subaru met twee camera’s in plaats van sensoren. Die controleren de verkeersbewegingen. Het beschikt ook over functies die de bestuurder waarschuwen bij het onbedoeld verlaten van de rijstrook.

Veilig

De XV heeft met opgeheven hoofd de Euro NCAP veiligheidstest doorlopen: vijf sterren. Het model behaalde de beste nummer-1-score ooit voor Subaru voor bescherming van inzittenden en voor bescherming van voetgangers in de Euro NCAP test.

Het nieuwe Subaru Global Platform (SGP), speciaal ontworpen om hogere niveaus op het gebied van veiligheid, rijplezier en rijcomfort te bieden, werpt zijn vruchten af. Behalve de XV staat ook de nieuwe Impreza op die bodem. Beide modellen zijn uitgerust met 7 airbags, waaronder een SRS-knie-airbag voor de bestuurdersstoel. Ook aanwezig zijn aangepaste veiligheidsgordels, nu voorzien van een vergrendeling die het letselniveau verlaagt en alle passagiers beter beschermt in geval van een botsing.

Niet karig

De vanafprijs van de XV is vastgesteld op 29.995 euro voor de 1.6i Pure. Het is allesbehalve een karige uitvoering met behalve de genoemde X-mode vierwielaandrijving, automaat en EyeSight ook nog eens het uitgebreide infotainmentsysteem, 17-inch lichtmetalen wielen, adaptieve cruise control, regen- en lichtsensoren en een automatisch airco. Hoger op de ladder staan de Comfort en Premium voor respectievelijk 33.695 euro en 36.095 euro. De 2.0i is er alleen als Premium en komt op 38.895 euro.

whatsappTip de redactie via WhatsApp! Voeg 'Steenwijker Courant' toe als contact in uw telefoon, 06-5751 5176, en stuur ons uw tips, foto’s en video’s.
LAAT EEN BERICHT ACHTER

U moet zijn ingelogd om een bericht te kunnen plaatsen. Log in of registreer je om een reactie te kunnen plaatsen.