abonneer nu
TestRitten

Nieuwe benzinemotor voor Renault Captur en Scénic

Geplaatst op vrijdag 22 juni 2018 15:33
  • De Captur. © Renault

  • De Scenic. © Renault

  • De nieuwe motor. © Renault

pinterestmail

Renault heeft een compacte 1.3 liter benzinemotor ontwikkeld voor de Captur en Scénic. De krachtbron staat borg voor meer vermogen en een lager brandstofverbruik. Ook de Talisman valt een nieuwe motor te beurt, een 1.8 liter.

Willem de Volder

Renault timmert op vele fronten aan de weg. Het pakt uit met elektrische mobiliteit, sportiviteit en koppelt zijn naam aan de Dutch Design Week waar het de elektrische Zoe inzet. Het verliest daarbij de techniek en de modellering niet uit het oog. Renault scoort goed in de verkooplijsten. In de maand mei gingen er in ons land 3304 exemplaren ‘over de toonbank’ waarmee het totaal (tot en met eind mei) dit jaar komt op 16.917. Het loopt daarmee nagenoeg in de pas (-31) met de verkopen in dezelfde periode in 2017. Vooral de Mégane, Clio en de Captur vallen in de smaak bij de consument.

Verkoopcijfers

De verkoopcijfers van de Captur (3419 dit jaar) worden door de (Grand) Scénic (316) niet aangetikt maar dat neemt niet weg dat Renault wel investeert in het model met de nieuwe 1.3 liter benzinemotor met directe injectie en turbocompressor. Die is ontwikkeld door de Alliantie (Renault, Nissan) in samenwerking met Daimler. De motor wordt in eerste instantie leverbaar voor de Captur en Scénic en vindt daarna ongetwijfeld zijn weg in het Renault-gamma.

Benzinemotor

De nieuwe TCe benzinemotor combineert meer rijplezier dan de motor die hij vervangt dankzij een hoger koppel bij lage toerentallen en een hoger en gelijkmatiger koppel bij hoge toerentallen. Tevens staat de 1.3 TCe garant voor een lager brandstofverbruik en minder uitstoot van CO2. De krachtbron bezit de nieuwste innovaties van de Alliantie, waaronder de speciale cilindercoatingtechniek ‘Mirror Bore Coating’, die ook gebruikt wordt voor de motor van de Nissan GT-R. Dit zorgt voor extra efficiency doordat de interne wrijving wordt verminderd en de warmtegeleiding geoptimaliseerd.

Hogere inspuitdruk

Andere technologieën ter verbetering van het rijplezier en de efficiency zijn directe brandstofinjectie met een verhoogde inspuitdruk tot 250 bar en een speciaal ontwerp van de verbrandingskamer om het lucht-brandstofmengsel te optimaliseren. Ook dubbele VVT-technologie (Variable Valve Timing) is een kenmerk van de nieuwe motor. Dit systeem varieert de timing van de in- en uitlaatkleppen op basis van het rijgedrag. Dit zorgt voor een hoger koppel bij lagere toeren en een constante koppelafgifte bij hogere toeren.

Krachtiger

In de Scénic is de 1.3 TCe benzinemotor beschikbaar in drie vermogensvarianten met 115 pk, 140 pk en 160 pk. Daarmee is de motor maximaal 30 pk krachtiger dan zijn voorganger. Met een trekkracht van 270 Nm voor de sterkste variant is het koppel maximaal 65 Nm toegenomen. De TCe 140 en TCe 160 zijn verkrijgbaar met automatische EDC-versnellingsbak.

In de Renault Captur wordt de TCe benzinemotor leverbaar met 130 pk, gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak. Het maximumkoppel bedraagt 220 Nm tussen 1.500 en 3.500 tpm. Er komt ook een 150 pk sterke versie die naar wens te combineren is met de automatische EDC-transmissie. Deze motorvariant is goed voor 250 Nm tussen 1.600 en 3.250 tpm. De krachtbron wordt geproduceerd in vijf verschillende fabrieken met een totale productie van circa een miljoen stuks per jaar.

Talisman

Ook voor de Renault Talisman is een nieuwe krachtbron beschikbaar. De Talisman TCe 225 wordt aangedreven door de 1.8 liter TCe benzinemotor met een vermogen van 225 pk en 300 Nm koppel. Een zeventraps EDC-automaat met dubbele koppeling is standaard. De Talisman TCe 225 wordt eind 2018 leverbaar.

Elektriciteit

Renault pakt in oktober tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven uit met elektrisch vervoer. Dat het Franse merk op dat gebied flinke stappen voorwaarts zet wordt duidelijk de keuze van PostNL dat zeventien Renault Master Z.E. modellen in gebruik neemt. De Master Z.E. s uitgerust met een 33 kWh lithium-ion batterijpakket van de nieuwste generatie. Daarmee biedt deze bedrijfsauto in de praktijk een actieradius van circa 120 kilometer, ideaal voor ‘last mile delivery’ in binnensteden, zoals het bezorgen van pakketten. Het interieur is ingericht als mobiel kantoor en voorzien van alle gemakken, terwijl de batterij via een 7,4 kW-lader in slechts zes uur volledig is op te laden.

whatsappTip de redactie via WhatsApp! Voeg 'Steenwijker Courant' toe als contact in uw telefoon, 06-5751 5176, en stuur ons uw tips, foto’s en video’s.
LAAT EEN BERICHT ACHTER

U moet zijn ingelogd om een bericht te kunnen plaatsen. Log in of registreer je om een reactie te kunnen plaatsen.