abonneer nu
TestRitten

Auto van het Jaar blijkt titel waardig

Geplaatst op vrijdag 6 juli 2018 15:37
  • Het profiel is vernieuwend. © Volvo

  • Scandinavische eenvoud. © Volvo

  • Van voor en van achter ziet de XC40 er als een echte, moderne Volvo uit. © Volvo

pinterestmail

Nog maar enkele maanden bij de dealer gearriveerd, maakt de Volvo XC40 meteen een vliegende start. Het model heeft de Europese Auto van het Jaar-titel op zak, een primeur binnen Volvo-gelederen. Maar de auto moet ook de consument weten te overtuigen. En dat lijkt na een kennismaking een simpele klus.

Van voor en van achter ziet de XC40 er als een echte, moderne Volvo uit. De concave grille en de Thor Hammer koplampen zijn zo van de grotere SUV’s overgenomen. De achterkant met de L-vormige verlichtingsunits versterken de stevige schouders van het model. Dat is een vast item voor heel veel Volvo’s. Maar het profiel is vernieuwend en anders met de schuin oplopende C-stijl die optisch op driekwart wordt afgekapt. De 20-inch dubbel spaak-wielen staan goed onder ‘onze’ combinatie. Het verhaal gaat hier overigens over een R-Design, de meest sportief getinte uitrustingsvariant. De auto staat ook in een basisversie, Momentum en Inscription op de prijslijst.

Slim ruimtegebruik

In het interieur wordt snel duidelijk hoe slim de ontwerpers met de beschikbare ruimte zijn omgegaan. Voor vier tot eventueel vijf personen is de Volvo uitstekend geschikt met als grootste verrassing de beschikbare ruimte op de achterbank. De zit is behoorlijk rechtop en met voorpassagiers van een normaal postuur is de beenruimte echt vorstelijk. En zelfs met een glazen dak blijft er volop hoofdruimte over. Voorin is het allemaal nog beter gesteld. Ook is goed te merken dat de vormgeving van het dashboard zo is gekozen dat er voorin veel beenruimte wordt geboden. Het ruimtelijk effect wordt nog eens versterkt door de portierpanelen. Volvo monteert geen luidsprekers in de portieren, waardoor de portierbakken een stuk langer zijn.

Scandinavische eenvoud

Er heerst in het interieur een sfeer van Scandinavische eenvoud. Geen overvloed aan knoppen, maar een clean geheel met slimme vindingen. Waarom is daar nooit eerder iemand op gekomen? Denk aan het dashboardkastje met uitklapbare tassenhaak, of een eenvoudig maar doelmatig prullenbakje in de console tussen de voorstoelen. Met 460 liter vormt de bagageruimte een goed begin voor uitgebreide gebruiksmogelijkheden. De bank wordt in ongelijke delen neergeklapt tot 1.336 liter aan volume. Jammer dat de rugleuning van de passagiersstoel niet neer geklapt kan worden, daarmee kan de interne laadlengte nog eens flink worden vergroot.

Geartronic

Volvo schotelt in eerste instantie alleen de 2,0 liter viercilinders voor, zowel benzine als diesel. Wij rijden de T5 met 247 pk, standaard gekoppeld aan een Geartronic-automaat. De automaat kent acht trappen waar mooi schokloos doorheen geschakeld wordt. Handmatig schakelen met flippers achter het stuur behoort ook tot de mogelijkheden. De automaat past zijn schakelmomenten mooi aan op het rijgedrag van de bestuurder. Vlot presteren is met 247 pk en een koppel van 350 Nm een koud kunstje. In slechts 6,5 seconden passeert de snelheidsnaald de 100 km/u als het gaspedaal tenminste onderin wordt getrapt. De topsnelheid van 230 km/u is meer dan genoeg.

Prettige allrounder

Volvo bewijst zich eigenlijk al sinds de 850 op het gebied van onderstelafstemming. Zowel bij de XC90 S90 en V90 viel het al op dat alle auto’s ondanks veelal grote wielen met lage banden uitermate comfortabel blijven onder de meeste omstandigheden. Dat geldt zeker ook zo voor deze XC40 op 20 inch. Het is gewoon een prettige allrounder die zijn premiumkarakter ook laat voelen.

Bovendien is het mooi stil aan boord doordat aandrijf- en buitengeluiden keurig worden uitgefilterd. De T5 beschikt standaard overigens over vierwielaandrijving. Deze krachtige versie met standaard vierwielaandrijving kost minimaal 55.375 euro en groeit zelfs tot 58.375 euro als voor de R-Design wordt geopteerd. De prijslijst van de XC40 start overigens vanaf 39.975 euro.

Techniek: De Volvo XC40 is 4,43 meter lang, 1,86 meter breed en 1,66 meter hoog, de wielbasis bedraagt 2,70 meter. Het leeggewicht is 1.584 kilogram en het gemiddeld verbruik komt uit op 7,3 l/100 km.

whatsappTip de redactie via WhatsApp! Voeg 'Steenwijker Courant' toe als contact in uw telefoon, 06-5751 5176, en stuur ons uw tips, foto’s en video’s.