abonneer nu
 
...
...
TestRitten

Nieuwe Honda CR-V nu ook als zevenzitter

Geplaatst op vrijdag 31 augustus 2018 14:26
  • De ingenieurs hebben het platform flink herzien. © Honda

  • Honda dicht een voorbeeldig rijcomfort en echte off-road capaciteiten toe. © Honda

  • Gebruiksgemak en technologie staan centraal. © Honda

mail

Al sinds de introductie van de CR-V in 1995 is het model een exponent van ruimte-efficiëntie in de SUV-sector. Het geheel nieuwe model, dat later dit jaar leverbaar wordt in Europa, bouwt voort op het Honda-erfgoed en is, volgens de ingenieurs, de meest praktische en comfortabele CR-V tot nu toe.

Aan het begin van de creatie van de geheel nieuwe CR-V, hebben de ingenieurs van Honda het platform van het voertuig flink herzien. De wielen werden verder naar de hoeken van de auto geplaatst, waarbij de lengte van de wielbasis met 40 millimeter werd vergroot. De wijziging in de wielbasis zorgt, naast een toename in voertuigbreedte van 35 millimeter, voor meer ruimte voor de inzittenden zonder dat dit invloed heeft op de totale lengte van de auto. De bodemvrijheid is verhoogd met 38 mm voor alle varianten, tot een hoogte van 208 mm voor het AWD-benzinemodel.

Interieur

In de CR-V is de extra ruimte goed benut. Passagiers op de voorstoelen genieten van 5 millimeter meer hoofdruimte en 16 millimeter meer heupruimte. De tandemafstand tussen de zitplaatsen voor- en achterin wordt verder verbeterd met 50 millimeter, terwijl een dunnere brandstoftank die zich voor de achterwielen bevindt, ook de beenruimte achterin uitbreidt.

De openingshoek van de achterdeuren van de CR-V is met 6 graden toegenomen, wat, in combinatie met de toename van de zitruimte, de in- en uitstap voor passagiers vergemakkelijkt en de toegang voor de montage van kinderzitjes verbetert. Een ander opvallend kenmerk is het nieuwe 'wrap around'-onderportier, waardoor de kans op vuile kleding tijdens het uitstappen van de passagier wordt geminimaliseerd.

Zeven stoelen

Benzinemodellen van de CR-V zijn verkrijgbaar met de optie van zeven stoelen, waarbij alle drie de zitrijen verstelbare stoelen hebben. Daardoor wordt het langeafstandscomfort voor alle passagiers gegarandeerd. De stoelen op de tweede rij van deze zevenzitter kunnen 150 millimeter naar voren en naar achteren schuiven, om een grote instapopening en een comfortabele zitpositie achterin te creëren, zelfs voor volwassenen. De stoelen op de derde rij kunnen, als ze niet nodig zijn, naar beneden en naar voren worden geklapt voor verruiming van de bagageruimte.

Tweetraps

De capaciteit van de kofferbak is toonaangevend in zijn klasse, het is de grootste laadruimte ooit in een CR-V. Nieuwe 60:40 in delen inklapbare rugleuningen die met een enkele handeling naar beneden geduwd kunnen worden, gecombineerd met een tweetraps verstelbare laadvloer aan de achterkant van de auto, maken sneller, gemakkelijker laden en een volledig vlak oppervlak voor grotere items tot de tweede rij stoelen mogelijk, wanneer de laadvloer zich in de bovenste positie bevindt. Deze verbeteringen hebben een laadruimte gecreëerd met een maximale laadlengte van 1.830 millimeter in de vijfzitter (of 1.800 mm in de zevenzitter). Een verbetering van 250 millimeter ten opzichte van het vorige CR-V-model, en groot genoeg voor een mountainbike met een frame van 19,5 inches. Een andere optie voor eigenaren is om de laadvloer in de laagste positie in te stellen voor een diepere kofferbakruimte.

Technologie

In de nieuwe CR-V staan gebruiksgemak maar ook technologie centraal. De inzittenden voor- en achterin kunnen gebruik maken van portiervakken met extra grote capaciteit, mogelijk gemaakt door de luidsprekers hoger in de deurpanelen te plaatsen. Ze zijn groot genoeg voor een groot formaat tablet. Aan de voorkant kan de nieuwe middenconsole met drie modi aangepast worden aan een groot aantal vereisten; er is bijvoorbeeld een handig vak voor een smartphone of een ruimte die groot genoeg is voor een kleine handtas.

Elegance

Vanaf de Elegance-uitvoering zijn achterin twee USB-poorten beschikbaar, als oplaadpunten voor telefoons, tablets en andere persoonlijke elektronische apparaten. Het Executive-niveau profiteert van een handsfree achterklep, compleet met de mogelijkheid om de openingshoogte in te stellen voor gebruik in kleine ruimtes.

Chassis

Omdat het chassis het meest geavanceerde is dat ooit is gemaakt voor een CR-V, dicht Honda de auto een voorbeeldig rijcomfort en echte off-road capaciteiten toe. Dat ervaren kan pas in het najaar wanneer de eerste leveringen in Europa worden verwacht. De 1.5 liter VTEC TURBO-benzinemotor met een handgeschakelde zesversnellingsbak of een optionele CVT-automatische transmissie is vanaf de lancering beschikbaar. Een vijfpersoons hybridemodel volgt in het begin van 2019. Voor de allereerste keer zal Honda's hybridetechnologie beschikbaar zijn in een SUV voor Europa.

...
whatsappTip de redactie via WhatsApp! Voeg 'Steenwijker Courant' toe als contact in uw telefoon, 06-5751 5176, en stuur ons uw tips, foto’s en video’s.
LAAT EEN BERICHT ACHTER

U moet zijn ingelogd om een bericht te kunnen plaatsen. Log in of registreer je om een reactie te kunnen plaatsen.

...