abonneer nu
TestRitten

Praktische Ford EcoSport

Geplaatst op vrijdag 28 september 2018 15:45
  • Het voorkomen van de SUV is alleszins het aanzien waard. © Willem de Volder

  • De forse achterdeur kan op elke stand open gezet. © Willem de Volder

  • De bediening is kinderlijk eenvoudig. © Willem de Volder

pinterestmail

Ford had enkele jaren geleden al een EcoSport. Die sprak niet aan, was te weinig zeggend. Een restyling heeft de compacte SUV goed gedaan. De auto is frivoler en vooral praktischer zo blijkt tijdens een langere kennismaking met de ST-Line-uitvoering.

Onze landgenoot Amko Leenarts heeft zich over het interieur ontfermd. Het zwevende aanraakscherm van 8 inch en het exclusieve B&O Play zijn onder meer resultaten van zijn dadendrang. Elementen die prima harmoniëren met het interieur dat we in grote lijnen kennen van de nieuwe Ford Fiesta. Het voorkomen is rustig, overzichtelijk en eigentijds. De bediening is kinderlijk eenvoudig al is het programmeren van de navigatie even wennen. Nieuwe technologieën hebben ook een onderkomen gekregen in de gerestylde Eco Sport. Het infotainment systeem is daarvan een weerslag maar ook cruise control met goed functionerende snelheidsbegrenzer en een achteruitrijcamera. Het maakt het rijden in de EcoSport comfortabel.

Luxe is een andere eigenschap, die Leenarts heeft doorgevoerd. Het meubilair is niet alleen voorzien van degelijke materialen maar ook van een uitstekende ergonomie. Wat langere ritten in de EcoSport zijn daardoor geen opgave. Handige opbergmogelijkheden en een in hoogte verstelbare kofferbakvloer zorgen dat bagage in al zijn vormen een plek vindt. Stuurwielverwarming tekent nog eens extra de luxe, die de EcoSport biedt.

Forse deur

Opvallend is de forse achterdeur. Die opent de weg naar de bagageruimte. Overigens hoeft die deur niet meer helemaal open te zwaaien wat voorheen wel het geval was. Op elke stand kan die worden open gezet. Het vraagt wel enige ruimte om de deur open te draaien. De vloer van de bagageruimte (334 liter) heeft een honingraatstructuur. Daardoor is die sterker dan staal en kan die meer dan 300 kilogram dragen. De vloer heeft als basis een laag honingraatachtige cellen van gerecycled papier en een lijm op waterbasis. Die materie wordt geplaatst tussen twee lagen licht glasvezel. Het vormt daarmee niet alleen een sterk maar ook een duurzaam onderdeel van de EcoSport.

Uiterlijk

De EcoSport is niet een model dat medeweggebruikers whiplash bezorgt. Maar het voorkomen van de SUV is alleszins het aanzien waard. De trapezevormige grille aan de voorzijde is prominent aanwezig. Xenon- en led-lampen behoren tot de keuzemogelijkheden. De hoekige mistlampbehuizing is een verwijzing naar het avontuurlijke karakter, de riemen van een rugzak(?). Je moet het maar willen zien. De achterbumper en -lichten hebben een rustigere styling dan in de vorige versie van de EcoSport. 12 kleuren zijn er leverbaar voor de buitenzijde. Contrasterende dakkleuren verruimen de keuzemogelijkheden. De versie waarmee kennis werd gemaakt had een zwart dak en dat geeft het model net wat extra’s.

Motor

De 1.0 liter Ecoboost benzinemotor heeft een levendig karakter. Die is 125 pk sterk (er is ook een 100 pk) en gekoppeld aan een zesbak. De 125 pk is ook leverbaar met een zestraps automaat met schakelpeddels achter het stuur. De 125 pk versie biedt meer dan voldoende potentie om dagelijks comfortabel het verkeer mee in te gaan. Van 0 naar 100 km/u verloopt in zo’n twaalf seconden. De iets meer dan vijf liter brandstof voor 100 kilometer, die Ford denkt te gebruiken, is niet gerealiseerd. Wel een nette 6 a 7 liter voor die afstand. Uiteraard is het verbruik gerelateerd aan rijstijl en (verkeers)omstandigheden.

Onderstel

Het onderstel is afgestemd op de Europese klant en voorziet in een goede vering en demping. De ST-Line is een tikje stugger geveerd. Verder omvat die ‘line’ onder meer automatisch schakelende dimlichten, elektrisch inklapbare buitenspiegels, automatische airco, dakrails, gedeeltelijk leren bekleding, keyless start, een luxe boordcomputer, parkeersensoren voor en achter, en veel ST-Line aanduidingen. In combinatie met een Navigation Pack en metaallak in Blue Lightning komt de EcoSport op 27.700 euro. Er is al een EcoSport vanaf 22.500 euro.

Ford heeft 200 miljoen geïnvesteerd in de EcoSport. De auto heeft zicht- en voelbaar door gewonnen. Samen met de Kuga en de Edge vorm die het SUV-aanbod van Ford.

whatsappTip de redactie via WhatsApp! Voeg 'Steenwijker Courant' toe als contact in uw telefoon, 06-5751 5176, en stuur ons uw tips, foto’s en video’s.
LAAT EEN BERICHT ACHTER

U moet zijn ingelogd om een bericht te kunnen plaatsen. Log in of registreer je om een reactie te kunnen plaatsen.