abonneer nu
vinkje
DE STELLING
poll
Watertappunt
Tijdens de koningsspelen op vrijdag 12 april konden basisscholen tappunten voor water winnen. Die binnenwatertappunten worden beschikbaar gesteld door de 10 drinkwaterbedrijven van Nederland. Met de binnenwatertap hoeven leerlingen geen gebruik meer te maken van het toilet om hun bidons of navulbare flesjes te vullen met kraanwater. Onze stelling: Elke school moet zorgen voor een watertappunt om het drinken van kraanwater te bevorderen.
dossiers
Schiphol wil in de toekomst ongeveer 10.000 vluchten naar Lelystad Airpo...
De Koloniën van Weldadigheid krijgen mogelijk de werelderfgoedstatus va...
In 2005 is het bestemmingsplan Eeserwold, het bedrijventerrein langs de ...
Drie voormalige directeuren van de regionale netbeheerder Rendo in Meppe...
Regio

Verbetering spoorknooppunt Zwolle goed voor Noord-Nederland

Geplaatst op donderdag 11 april 2019 18:13
  • De locatie van de drive under bij Herfte © ProRail

pinterestmail

Regio - Ger Koopmans, voormalig lid van de Tweede Kamer voor het CDA gaf donderdagmiddag samen met andere bestuurders het startschot waarmee symbolisch de bouw van de dive-under voor de spoorverdubbeling bij Herfte startte.

Verder waren als bestuurders aanwezig Bert Boerman (gedeputeerde Overijssel), Henk Brink (gedeputeerde van Drenthe), Johannes Kramer (gedeputeerde van Fryslan), Fleur Gräper (voorzitter samenwerkingsverband Noord Nederland), Dorothé Wennekendonk (regiodirecteur ProRail), Joost van der Bijl (regiodirectie NS) en Freek Bos (ROVER). Gastheer van deze feestelijke start was Allart Maijers, projectmanager bij ProRail.

Bij Herfte bouwt ProRail aan een nieuwe dive-under en spooruitbreiding van station Zwolle naar Herfte. Samen met deze en alle investeringen van Spoorplan Noord-Nederland neemt de bereikbaarheid van en naar de Randstad toe en verbeteren we de aansluitingen in de stedendriehoek Leeuwarden-Groningen-Zwolle.

Hoe meer treinverkeer tegelijk spoorknooppunt Zwolle kan binnenkomen en tegelijk kan vertrekken, hoe beter de aansluitingen worden. Daarom bouwt ProRail aan een verdubbeling van twee naar vier sporen richting Meppel en verandert de splitsing bij Herfte in een dive-under zodat treinen uit verschillende richtingen elkaar niet meer hinderen. 

Het is een gigantische operatie levert heel veel voordeel op voor reizigers. Treinen uit de richting Meppel (Groningen en Leeuwarden) kunnen in de toekomst tegelijk met treinverkeer van en naar Emmen binnenkomen en vertrekken. De corridor naar Meppel zal daardoor toenemen in betrouwbaarheid en capaciteit. Verbindingen van en naar de verschillende richtingen sluiten beter op elkaar aan en de verbinding met de Randstad versnelt. 

whatsappTip de redactie via WhatsApp! Voeg 'Steenwijker Courant' toe als contact in uw telefoon, 06-5751 5176, en stuur ons uw tips, foto’s en video’s.