abonneer nu
dossiers
Schiphol wil in de toekomst ongeveer 10.000 vluchten naar Lelystad Airpo...
Drie voormalige directeuren van de regionale netbeheerder Rendo in Meppe...
Intergemeentelijk Samenwerkingsverband Werk en Inkomen Steenwijkerland ...
Bij de politie kwamen meerdere meldingen binnen over lokale drugsoverlas...
Regio

‘Drenthe is te stil’ in discussie over Lelystad Airport

Geplaatst op woensdag 13 maart 2019 11:52
  • De grote zaal in De Veldkei was maandag tijdens de informatiebijeenkomst van Drenthe Blijft Stil over Airport Lelystad goed gevuld met belangstellenden. © Grenzeloos Media

pinterestmail

Havelte - Bijna honderd belangstellenden bezochten maandag in Havelte een informatiebijeenkomst van de actiegroep Drenthe Blijft Stil. Die zet zich in tegen de laagvliegroutes boven Nederland en Drenthe in het bijzonder, tegen de komst voor Lelystad Airport en voor de herziening van het luchtruim.

Moeten we ons zorgen maken over de uitbreiding van vliegveld Lelystad Airport? Ja, zo zegt Drenthe Blijft Stil. Maar waar in gemeenten als Steenwijkerland en Dalfsen het protest alsmaar groeit en steeds meer mensen in het geweer komen, blijft het in Drenthe, Zuidwest-Drenthe en met name in Westerveld stil. ‘Te stil’, aldus voorzitter Marc Huiberts van Drenthe Blijft Stil. Volgens de bezorgde burgers van Westerveld die zich verenigd hebben in Drenthe Blijft Stil, gaat de komst van Airport Lelystad voor heel veel overlast in de regio zorgen. Dit ten koste van Natura2000 gebieden èn de lokale economie, zo zegt de actiegroep.

Daarbij komt dat de Drentse overheden angstvallig stil blijven over het onderwerp. ‘Wij willen de burgerbevolking van Drenthe laten zien hoe ondoorzichtig de Nederlandse overheid handelt als het gaat om uiterst belangrijk en impact-volle zaken die ons boven het hoofd hangen. Het proces rond het besluit tot de bouw van vliegveld Lelystad riekt aan alle kanten.’

Laagvliegen

Tijdens de informatieavondmaandag kwamen verschillende onderwerpen aan de orde. Zo werd er gesproken over de besluitvormingsproces rond vliegveld Lelystad Airport, de gezondheidsrisico’s bij (laag)overvliegend vliegverkeer en de eisen van Drenthe Blijft Stil bij een eventuele openstelling van Lelystad Airport. Voorzitter Marc Huiberts uit Uffelte stond in zijn presentatie stil bij onder meer de geplande routes boven Westerveld.

‘De impact van (laag)overvliegend vliegverkeer groot zal zijn’, zo waarschuwde Huiberts. ‘De vliegtuigen komen met remkleppen open en landingsgestel uit op 1.800 meter hoogte recht over Vledder en omliggende dorpen én er is een blijvend risico dat er toch weer een wachtbaan komt. Het geluid van de vliegtuigen zal ook in de andere kernen goed te horen zijn, want velen van ons wonen in een stiltegebied.

De vliegtijden worden straks ruim genomen: van 06.00 tot 23.00 uur (in de zomer tot 00.00 uur) en in bepaalde omstandigheden van 05.00 tot 00.00 uur.‘ Volgens de tegenstanders van Airport Lelystad is het vliegtuiglawaai dodelijk voor recreatiebedrijven in Drenthe, Overijssel, Gelderland en Friesland die stilte en natuur als unieke waarde hebben. Duizenden banen en honderden miljoenen staan er op het spel.

Slapeloze nachten

Sara Botschuijver, medisch moleculair microbioloog, is ervaringsdeskundige van vliegtuigoverlast. De inwoonster van Amstelveen was maandag naar Uffelte gekomen om te vertellen welke impact vliegtuiglawaai op mensen kan hebben. Ook vertelde ze over de fijnstof die wordt uitgestoten door de vliegtuigen en de gevolgen die dit kan hebben voor mens, dier en natuur. Duidelijk werd wel dat Botschuijver geen voorstander is van de vliegtuigen in haar omgeving. ‘Vergeef mij wanneer ik niet helemaal bij de les ben. Ik heb de laatste drie nachten nauwelijks een oog dicht gedaan. Gemiddeld maar drie uur slaap per nacht gehad door lawaai veroorzaakt van vliegtuigen van en naar Schiphol.’

De bezoekers van de informatieavond in Havelte maakten zich duidelijk ook zorgen. De raadsleden Geke Kiers, Klaas Molenkamp (beiden DSSW-SW) en Michiel van de Kasteelen van Progressief Westerveld die maandag aanwezig waren, zegden toe zich in te zullen spannen om het onderwerp op de agenda van politiek Westerveld te krijgen.

De oproep van Drenthe Blijft Stil om zich bij de actiegroep aan te sluiten leverde nog niet direct extra vrijwilligers op. Drenthe Blijft Stil is actief lid van de ‘Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen’ (SATL). Binnen de SATL houden leden van Drenthe Blijft Stil zich bezig met de strategie tegen de laagvliegroutes en met de invloed van Europa op de openstelling van Lelystad Airport.

Info: www.drentheblijftstil.nl

whatsappTip de redactie via WhatsApp! Voeg 'Steenwijker Courant' toe als contact in uw telefoon, 06-5751 5176, en stuur ons uw tips, foto’s en video’s.