abonneer nu
Muziek

Recensie: Salonmuziek nostalgie van topklasse

Geplaatst op woensdag 6 januari 2010 14:45
mail

Steenwijk, Beatrixzaal De Meenthe: Nieuwjaarsconcert pianotrio Bonjour Madame. Bezoekers: 150. Waardering: * * *

In de serie Meesterlijk Klassiek werd dit keer in eigen huis een koffieconcert verzorgd door het pianotrio Bonjour Madame, een ensemble gespecialiseerd in de originele salonmuziek. Hiermee werd dit concert op de eerste zondag in januari een echt Nieuwjaarsconcert à la Wenen, maar dan wel iets bescheidener. Toch ervoer een talrijk publiek, onder wie opvallend veel jongeren, in de hiervoor ook akoestisch bijzonder geschikte Beatrixzaal dit niet als een goedkope vervanging. Integendeel, het bijzonder afwisselende programma werd met grote aandacht beluisterd en met veel applaus gewaardeerd. Alras bleken hier drie topmusici aan het muzikale woord, een pianiste en twee strijkers, die de hoge verwachtingen die hun CV wekten ten volle waarmaken. Het pauzenummer was van Meenthe-superkok Bert van Toledo en zijn staf, die dit keer een uitstekende en veel lof oogstende Weense koffietafel hadden klaargezet, waarbij uiteraard de smakelijke Sachertorte niet kon ontbreken. In een meer informele sfeer kon daarna nog genoten worden van weer nieuwe nummers uit de wereld van de salonmuziek, dit keer als achtergrondmuziek bedoeld, maar toch door veel bezoekers met opnieuw grote aandacht luisterend genoten. Het nieuwe theater-concertjaar is hiermee sprankelend begonnen. Jan Toor

whatsappTip de redactie via WhatsApp! Voeg 'Steenwijker Courant' toe als contact in uw telefoon, 06-5751 5176, en stuur ons uw tips, foto’s en video’s.