abonneer nu
Theater

Opbouw ‘leuk, leuker, leukst’ bij Finalistentour Camaretten

Geplaatst op maandag 15 april 2019 18:42
  • Camaretten Festival. © Jaap Reedijk

pinterestmail

Vledder - De drie finalisten van het Camarettenfestival 2019 zijn op tour door Nederland en het publiek in Vledder geniet van de nieuwkomers. Altijd weer leuk om kennis te maken met nieuw cabarettalent, sommige cabaretiers zie je nooit terug, anderen bereiken de top.

Locatie: Daktheater De Tippe, Vledder
Aantal bezoekers: 90 (uitverkocht)
Waardering: Hassan el Rahaui: ** / Waterkonijnen: *** / Chris Verlaan: ****

De grootste verrassing is Chris Verlaan met ‘Man in de Maak’, winnaar van zowel de publieksprijs als de juryprijs. Met zijn presentatie en eigen kijk op het autisme wordt het publiek pas echt vrolijk enthousiast.

Stand-upcomedian Hassan el Rahaui probeert zijn punt te maken als allochtoon. Hij vertelt over zijn opstandige jeugd met stereotiepe beeldvorming over Marokkanen en Nederlanders. Hij probeert zichzelf te zijn en blijkt het podium nodig te hebben om de dingen beter te voelen. Hassan heeft een vlotte babbel en prestatiedrang, maar goede grappen of originaliteit ontbreken helaas.

Cultuurverschillen

Het duo Waterkonijnen met de voorstelling ‘Uit het leven gegrepen’ stelt ook de verschillen van cultuur aan de orde. Muhsin Abdulwahab is een in Nederland geboren Marokkaan, Ismail Aghzanay is een asielzoeker die als achtjarig jongetje in een asielzoekerscentrum belandde. Het leren van de Nederlandse taal in de ‘alstublieft, dankjewel’-stijl en de gebezigde straattaal, die moeder onbedoeld oppikt en gebruikt, wordt leuk naar voren gebracht. Als jonge jongens hunkeren ze naar aandacht en hebben dat op negatieve wijze ingezet. Daarvoor maken ze alsnog excuses, maar met kanttekeningen. De stoere mannen zoeken bevestiging van hun vader en zouden zo graag van hem horen dat er van hun, als zoon wordt gehouden. Ze zoeken verbinding met het publiek en willen graag een stuk menselijkheid delen. Heel aardig en relaxt gebracht maar ook te gemakkelijk, zonder diepgang en te weinig gevat.

Charme

Na de pauze barst het gelach los wanneer Chris Verlaan met zijn ietwat schlemielige voorkomen zijn kijk op de wereld als autist naar voren brengt. Met onderkoelde humor, traag en komisch verhaalt, zingt Chris over vreemdelingen en eigen vreemdheid. Hij heeft een uitstekende timing en durf om stiltes te laten vallen om daarna weer een goede one-liner te plaatsen. Hij zingt tragische liedjes waaruit onder meer blijkt dat Chris bepaald geen fan is van Freek Vonk. Een echt goede zanger is hij niet en het bespelen van gitaar, piano en luit is middelmatig te noemen, maar dat heeft ook wel een bepaalde charme als een nerdy type dat zo grappig weet te brengen.

Chris voelt zich hopeloos verloren in de welvaartsmaatschappij, hij trekt zich het liefst terug in zijn eigen wereldje en illustreert dit op hilarische wijze. De domheid van de mens wordt uitgelegd via de theorie over de evolutie van Darwin in een lied. De grens van zinloosheid wordt opgerekt, Chris geeft op zijn manier een goede tip en zingt over de bekering tot het autisme om de wereld te redden. Een originele kijk op zaken en onverwachtse ontregelende uitspraken heeft deze cabaretier. Chris Verlaan is een terechte winnaar van Camaretten die we heel graag terug willen zien.

Ineke Gaastra

whatsappTip de redactie via WhatsApp! Voeg 'Steenwijker Courant' toe als contact in uw telefoon, 06-5751 5176, en stuur ons uw tips, foto’s en video’s.