abonneer nu
Theater

Judas: een verhaal vol angst en manipulatie

Geplaatst op vrijdag 11 januari 2019 15:32
  • Judas. © Bob Bronshoff

pinterestmail

Steenwijk - Vage stemmen, gevloek en een knal. Het begin van de theatervoorstelling ‘Judas’ donderdagavond in de Meenthe. Het stuk is gebaseerd op het boek van Astrid Holleeder, die overtuigend wordt gespeeld door Renee Fokker.

De zus van Nederlands beruchtste crimineel Willem Holleeder - alias de Neus -, die vooral bekendheid kreeg als één van de ontvoerders van biermagnaat Freddy Heineken en zijn chauffeur Ab Doderer.

Het verhaal van Astrid is er één vol angst en manipulatie en dat begon al in hun jeugd. ‘Het begon altijd leuk’, zei Astrid. ‘Dan zaten Willem en ik op de wipwap in de speeltuin en ging hij net zo hard tot ik omhoog kwam en me bezeerde. Dan zei hij: ‘leuk hè Assie’. Hij zou zich zorgen maken. Zus Sonja (gespeeld Margo Dames) zou zogenaamd beschermd moeten worden omdat ze geld zou hebben. Het moge bekend zijn dat Sonja een deal met justitie had gesloten voor een bedrag van rond de één miljoen euro. Volgens Willem had ze dus geld en dat geld zou hem toebehoren. Er ontstond een discussie tussen Astrid en Sonja omdat Sonja niet in de gaten had dat ze werd afgeperst.

‘Dit is geen leven’, riep Sonja in haar wanhoop naar Astrid. Later zou Willem zelf over Sonja in een geluidsfragment zeggen dat hij ‘alleen maar ellende van dat teringwijf had’. Ook moeder Holleeder (Trudy de Jong) werd niet door hem gespaard. ‘Hij is een rotzak’, snikte ze nadat ze was uitgemaakt voor een debiel met één hersencel omdat ze hem maar niet kon duidelijk maken dat Willem toch echt niet bij haar ingeschreven kon worden. ‘Een valse hond kan je nog afmaken’ zei ze. Dochter Sam (Eva van de Wijdeven) krijgt niet eens de kans om aan haar moeder Astrid te vertellen dat ze een kind krijgt omdat Willem haar steeds belt.

Over de schouder blijven kijken

In 2013 was de maat vol en legden Astrid en Sonja verklaringen tegen hem af. Met deze verklaringen werd het zorgvuldig opgebouwde imago van knuffelcrimineel - wat hem een column in de Revu en een optreden in College Tour opleverde - hiermee aan diggelen geslagen.

Het is een onmogelijke keuze geweest: of je blijft je hele leven in de ban van een psychopatische crimineel of je probeert ervoor te zorgen dat hij weer achter de tralies verdwijnt. Hoe dan ook: je moet altijd over je schouder blijven kijken. Het verhaal heeft echter nog geen afloop want het proces tegen Willem is nog in volle gang en uitspraak moet nog volgen. Zoals het nu lijkt kan dat ook nog enige tijd duren.

Het toneelstuk Judas heeft in ieder geval laten zien hoe is om te moeten leven met iemand, die vierentwintig uur per dag terroriseert en die tot alles in staat is.

Het meest beangstigde was nog zijn enorme foto, die aan het einde van de voorstelling werd getoond. Donkere ogen, die de zaal in staarden. En als het je als theatermaker lukt om die sfeer te benaderen, dan heb je een goed stuk afgeleverd.

Elisabeth Bijker

whatsappTip de redactie via WhatsApp! Voeg 'Steenwijker Courant' toe als contact in uw telefoon, 06-5751 5176, en stuur ons uw tips, foto’s en video’s.