abonneer nu
Theater

Tineke Schouten grossiert in ondeugende humor

Door Wouter Bessels op vrijdag 8 maart 2019 11:52
  • Tineke Schouten met haar nieuwste show Highlights. © Roy Beusker

pinterestmail

Steenwijk - Wat kan Tineke Schouten na ruim 35 jaar optreden en 23 theaterprogramma’s nog aan haar imposante carrière toevoegen? Juist: een keuze maken uit haar bonte collectie typetjes en sketches. Die kans grijpt ze woensdagavond in De Meenthe met beide handen aan.

Locatie: De Meenthe, Steenwijk
Aantal bezoekers: 625 (uitverkocht)
Waardering: ****

Gelijk heeft de 64-jarige Schouten een leuke binnenkomer in petto: een snelle rekensom levert op dat zij zich tot nu toe 26 weken non stop voorafgaand aan een voorstelling over haar kapsel heeft ontfermd. Beter gezegd: haar pruiken. Ze staan langs een bescheiden showtrap breed uitgestald. Een bezoekster op de eerste rij mag een pruik opzetten én houden. Tot grote hilariteit van de zaal. Welkom in het pruikenmuseum: rekwisieten die symbool staan voor Schoutens verdiensten in het theatercabaret. Of noem het een mengvorm van variété en cabaret: een combinatie die we in het hedendaagse theateraanbod nog zelden tegenkomen.

Nieuwe jasjes

Bijgestaan door zeven musici, waarvan enkele ook op dansgebied hun kunsten vertonen, toont ‘Highlights’ haar diverse gezichten. Nergens maakt ze de balans op: het programma biedt een mix van oud en nieuw. Wat gouwe ouwen in nieuwe jasjes, wat nieuwe typetjes, zoals Corrie de Wit: haar versie van een talentenjachtzangeres. Of nog zo’n voltreffer: violiste Andrea Riool. Het gaat er bij het Steenwijks publiek in als koek en is Tineke Schouten op haar best. Lichtgewichtige humor met een vette knipoog en weinig diepgang, maar wel herkenbaar, ondeugend en met een woordgrap snel voor het grijpen. De tweede helft doet vlotter aan, met Bep Lachebek – de aangeschoten vrouw op leeftijd – in de rol van de presentatrice van de artiestenparade. Die blijft vaste prik in de shows van Schouten: Adele en Madonna krijgen een fraaie parodie. Ze steekt ook flink de draak met Anita Meijer, waarna Schouten bekent al jaren goed bevriend met de zangeres te zijn.

Paaldanseres

Niet alles is even sterk. De Utrechtse moeder in de Efteling zet ze leuk neer, maar de sketch verzandt te snel in langdradigheid. De rek is er na vijf minuten al uit. Als ze hysterisch met haar paraplu op de kinderwagen (met daarin een kind met blaasontsteking) gaat rammen, laat het publiek weten - getuige de reacties – daar niet van gediend te zijn. De Belgische paaldanseres levert een schuin kwartiertje op. Ze is op leeftijd en verworden tot een personage dat zo uit Hotter Than My Daughter lijkt te zijn weggelopen. Het is nét iets te ordinair. Schouten zoekt de grenzen op van wat leuk is, maar faalt daar jammerlijk in.

Het zijn slechts uitzonderingen. ‘Highlights’ blijft goed in balans dankzij de serieuze toon van de liedjes. Over de kinderen die het eiland Lesbos bereiken, over haar levensgeluk en het prachtige slotlied waarbij zij zich op gitaar begeleidt, met haar bandleden om zich heen. Dan legt ze ook die vertrouwde nuchterheid bloot. Schouten kan gek doen en helemaal losgaan, vooral in de rol van de 06-telefoniste op leeftijd, en vijf minuten later prachtig zingen. En dat terwijl de voorstelling nergens écht uit de bocht vliegt of over the top aandoet. Het toont haar klasse, ervaring en bravoure. Met die ingrediënten bezorgt ze de uitverkochte zaal een prachtavond. Een minutenlang staande ovatie is het klinkende bewijs. Met haar vitale voorkomen kan Tineke Schouten nog jarenlang mee. Een vakvrouw vol hoogtepunten en still going strong.

Wouter Bessels

whatsappTip de redactie via WhatsApp! Voeg 'Steenwijker Courant' toe als contact in uw telefoon, 06-5751 5176, en stuur ons uw tips, foto’s en video’s.